Subject: Tuleohutusnõuete tõlgendamine: konstruktsioonidesse jäänud torud
From: "Arja Maja" <[email-masked]>
To: PÄA Lõuna <[email-masked]>
Date: Wed, 30 Jul 2025 14:39:49 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

PÄÄSTEAMETILE
Lõuna päästekeskus

Saaja:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Saatja: Elva vald, Lossimäe küla, Arja Maja korteriühistu juhatus – Marina 
Mihkra

Pöördumine – tuleohutusnõuete täitmine küttetorustiku vahetustööde käigus

Asukoht: Elva vald, Lossimäe küla, Arja Maja korteriühistu

1. Taust ja olukorra kirjeldus koos viidetega

Korterelamu valmis 1960. aastal. Korteriühistu on järk-järgult teostanud 
hoone renoveerimistöid vastavalt võimalustele. Käimas on küttesüsteemi 
uuendamine, mis hõlmab torustiku ja radiaatorite uuendamist.

Tööde käigus:

*	Vana torustik on täielikult lahti ühendatud kõigist kütteseadmetest – 
torud ei ole enam aktiivses kasutuses.
*	Torudes ei esine mürgiseid aineid.
*	Osa vanadest torudest võib olla jäänud konstruktsioonidesse (seintesse, 
lagedesse, põrandatesse), kust neid ei ole tehniliselt või ohutult võimalik 
kätte saada. Need torud ei ole nähtavad ega ligipääsetavad ega ole enam 
süsteemiga ühenduses.

Selline olukord ei tähenda, et tuletõkketsoonide terviklikkus oleks 
ohustatud – tegemist on passiivsete, mittetoimivate elementidega, millel 
puudub tuleohtlik funktsioon.

2. Õiguslikud alused ja standardid

*	Ehitusseadustik § 11 lg 1 p 2 ja Tuleohutuse seadus § 4 lg 1 sätestavad, 
et ehitis peab olema tuleohutu kogu eluea vältel. Lahti ühendatud ja 
mitteaktiivsed torud, mis on konstruktsioonidesse jäänud, ei ole tuleleviku 
seisukohalt ohtlikud.
*	EVS-EN 1366-3:2009 – Tehnosüsteemide tulekindluse katsetamise standard 
sätestab, et oluline on läbiviikude nõuetekohane sulgemine. Kui toru ei ole 
kasutuses, on piisav selle läbiviigu hermeetiline sulgemine tule- ja 
suitsukindla materjaliga (nt EI 30, EI 60 või EI 90 vastavalt tsoonile).
*	Siseministri määrus tuleohutusnõuete kohta täpsustab, et ainult aktiivseid 
läbiviike tuleb tulekaitseliselt sulgeda. Süsteemist eemaldatud ja 
mitteühendatud torudele need nõuded ei laiene.
*	Ehitusseadustik § 50 lg 3 käsitleb kasutusloa kehtetuks tunnistamist 
juhul, kui hoone on ohtlik. Meie hinnangul ei ohusta kirjeldatud olukord 
elu, tervist ega vara.

3. Murekoht ja küsimus

Üks korteriomanik on esitanud pretensiooni, viidates võimalikele tuleohutuse 
rikkumistele seoses torude jäämisega konstruktsioonidesse. Kaebus sisaldab 
viiteid ehitus- ja tuleohutusalastele sätetele ning väiteid, et olukord 
rikub tuletõkketsoone.

Meie hinnangul on siiski oluline eristada aktiivseid läbiviike passiivsetest 
ja süsteemist eemaldatud torudest. Hetkel puudub kindlus, kas olukord nõuab 
täismahus torude eemaldamist, mistõttu soovime saada Päästeametilt selget ja 
objektiivset hinnangut.

4. Palve ja ettepanek

Korteriomanike hulgas on tekkinud ebakindlus ning soovime enne tööde 
vastuvõtmist veenduda, et kõik tuleohutusnõuded on täidetud. Palume:

1.	Kas konstruktsioonidesse jäänud, mitteaktiivsed torud kujutavad endast 
tuleohutuse seisukohast reaalset ohtu?
2.	Kas sellised torud tuleb tingimata konstruktsioonidest eemaldada või 
piisab, kui need lõigata seina tasapinnale ning läbiviik sulgeda 
nõuetekohase tule- ja suitsukindla materjaliga (nt vastavalt EVS-EN 1366-3)?

5. Kokkuvõte

Korteriühistu juhatus ja töövõtja tegutsevad vastutustundlikult ja heas 
usus, eesmärgiga tõsta hoone ohutust ja väärtust. Meie sooviks on saada 
selge, põhjendatud ja ametlik hinnang olukorra kohta ning vajadusel kaasata 
spetsialist kohapealseks ülevaatuseks.

Lugupidamisega,
Elva vald Lossimäe küla Arja Maja korteriühistu

Marina Mihkra
5343 0438
[email-masked] <mailto:[email-masked]>